niedziela, 31 lipca 2016

Szczególna staranność w kontaktach z mediami

Prawo prasowe nakłada na dziennikarza obowiązek szczególnej staranności i rzetelności przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych.

Trochę inną staranność w przygotowaniu się do wywiadu radzimy naszym klientom na szkoleniach medialnych. Chodzi o dokładne sprawdzenie kim jest reporter, który przeprowadzi wywiad.

Przed spotkaniem z reporterem trzeba szczegółowo sprawdzić co wcześniej pisał o Twojej firmie i branży. Jeśli to były wyłącznie krytyczne materiały, być może lepiej odrzucić propozycję wywiadu. Po co znowu wystawiać się na krytykę?

Przed zgodą na wywiad trzeba odpowiedzieć sobie na trzy pytania:

1. Czy mam udzielić wywiadu?

2. Czy mam udzielić wywiadu temu reporterowi?

3. Co muszę wiedzieć o reporterze, któremu udzielę wywiadu?

1. Czy mam udzielić wywiadu?

Nie będę szczegółowo opisywał wszystkich kwestii. Przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę medium: prasa czy media elektroniczne (radio lub telewizja)? Mamy klientów, którzy na przykład nie chcą udzielać wywiadów telewizji, pewnym blogerom lub wybranym gazetom.

Przed decyzją o udzieleniu wywiadu oceń każde medium według trzech kryteriów: 1. ważność (na ile jest ważne dla Twoich celów PR), 2. wiarygodność i reputacja i 3. zasięg (liczba widzów lub słuchaczy) lub nakład (liczba czytelników).

2. Czy mam udzielić wywiadu temu reporterowi?

Reporter na pewno przygotuje się do wywiadu. Warto postąpić tak samo. Są jednak sytuacje kiedy albo nie ma czasu na sprawdzenie reportera albo nie wypada tego robić. Na przykład w przypadku krótkiej wypowiedzi na prosty temat lub telefonu od reportera, którego dobrze znasz. W takiej sytuacji przygotowanie może się ograniczyć do opracowania i przećwiczenia trzech kluczowych komunikatów – bez sprawdzania reportera.

3. Co muszę wiedzieć o reporterze, któremu udzielę wywiadu?

Jeśli nie znasz reportera lub masz wątpliwości co do jego intencji, warto wziąć pod uwagę pięć rzeczy:

1. Przeczytaj biogram reportera na firmowej stronie WWW gazety, radia lub telewizji. Jakie ma doświadczenie, jakie zdobył nagrody i – najważniejsze – jakie ma stanowisko w redakcji. Na przykład, jest reporterem czy redaktorem? W czym się specjalizuje? Jest reporterem śledczym czy ekonomicznym? Ponieważ jest to oficjalna strona redakcji, na pewno nie znajdziesz tam żadnych informacji krytycznych.

2. Uogólnienia często mylą, ale – moim zdaniem – każdy reporter ma jakieś sympatie polityczne. Jego poglądy zależą od pochodzenia, doświadczenia i prywatnych kontaktów. Te poglądy będą widoczne w wywiadzie. Dziennikarze przecież też są ludźmi i trudno, żeby nie przenosili swoich osobistych poglądów na życie zawodowe.

3. Sprawdź co reporter pisze w mediach społecznościowych, na przykład na Facebooku, Twitterze i LinkedIn. Jeśli ma zdecydowane poglądy na jakiś temat, prawdopodobnie powie o tym na swoich profilach. Jeśli korzystasz z mediów społecznościowych, na przykład masz profil na LinkedIn lub jesteś członkiem listy dyskusyjnej, możesz zapytać tam o doświadczenia znajomych z tym reporterem.

4. Wpisz imię i nazwisko reportera do internetowych wyszukiwarek. Czy miał jakieś konflikty lub sprawy sądowe? Jak często zmieniał redakcje? Jakie ma ulubione pytania? Pozwala dokończyć odpowiedź?

5. Zamień kilka słów z reporterem przed wywiadem. Wysonduj delikatnie co wie (lub czego nie wie). Powiedz mu coś ciekawego (najlepiej coś czego nie wie) i na czym Ci najbardziej zależy w wywiadzie. Pamiętaj jednak, że reporter może wykorzystać każdą informację – nie mów niczego co może Ci zaszkodzić.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu się do wywiadu dla mediów lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *