niedziela, 9 października 2016

Pytać czy nie pytać reportera o temat wywiadu?

Przed wywiadem dla mediów musisz poznać jego temat. Jak to zrobić?

Wydaje się, że najlepiej zapytać o to samego reportera. Niestety, to nie wystarczy. Reporter nie powie wszystkiego.

Jest kilka powodów dlaczego odpowiedź na pytanie o czym będzie wywiad może prowadzić do fałszywych (i ryzykownych) konkluzji:

1. Reporter przekaże ogólne informacje. Dodatkowe pytania (o więcej szczegółów) mogą go nastawić niechętnie do rozmówcy, bo jeszcze nie myślał, o co zapyta.

2. Nawet jeśli reporter poda szczegółowy plan (co jest mało prawdopodobne), niemożliwe jest przewidzenie wszystkich jego pytań, szczególnie tych, które przyjdą mu do głowy w ostatniej chwili.

3. Reporter celowo skłamie (nie powie, że dzwoni w sprawie plotek o strajku). Reporter przygotowujący artykuł na kontrowersyjny temat nie powie prawdy z dwóch powodów: 1. obawia się odmowy i/lub 2. zależy mu na szczerych i spontanicznych odpowiedziach.

Najczęściej reporter poda w pierwszym kontakcie tylko ogólny opis tematu (bez szczegółów ujawniających jego nastawienie i przygotowanie). Możesz o nie zapytać wprost: "Co pana konkretnie interesuje?" lub bardziej delikatnie: "Czy może pan powiedzieć jaki to temat i co pana interesuje najbardziej?"

Tak poznasz główny cel wywiadu i możesz sobie wyobrazić jego przebieg.

Na przykład: "Dzień dobry. Krzysztof Zieliński z redakcji Dziennika. Chciałbym porozmawiać o waszych najnowszych wynikach finansowych."

"Co chciałby pan wiedzieć?"

"Interesuje mnie dlaczego mimo większej sprzedaży firma notuje spadek zysku netto. Z czego to wynika?"

"Rozumiem. Mogę pana umówić na wywiad z dyrektorem finansowym. Czy to panu odpowiada?"

"Tak. Oczywiście."

"Kiedy?"

"Mam mało czasu. Im szybciej, tym lepiej."

"Zaraz się tym zajmę. Mogę zadzwonić za godzinę?"

"Dobrze. Czekam na telefon."

"Do usłyszenia."

Może być tak, że reporter od razu poprosi o wywiad z konkretną osobą.

"Dzień dobry. Krzysztof Zieliński z redakcji Dziennika. Interesuje mnie wywiad z prezesem Piotrem Bogatym."

"Jaki temat pana interesuje?"

"Pracuję nad tekstem jak zakończenie negocjacji polskiego rządu w sprawie zakupu helikopterów dla armii wpłynie na sytuację naszego przemysłu zbrojeniowego. Zależy mi na opinii szefa dużej firmy produkującej dla wojska."

Jeśli uznasz, że Twój szef (prezes Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego) jest właściwą osobą do wypowiedzi na ten temat możesz powiedzieć: "Rozumiem. Postaram się pomóc. Kiedy pan chciałby się spotkać?" "Mam mało czasu. Im szybciej, tym lepiej." itd.

W tej sytuacji nie tylko znasz temat, ale możesz zebrać więcej informacji sprawdzając najnowsze doniesienia medialne. Przygotowując szefa do wywiadu opracuj i przećwicz kluczowe komunikaty oraz odpowiedzi na pytania wynikające z tego, co obecnie na ten temat mówią media.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu się do wywiadu dla mediów lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *