poniedziałek, 19 czerwca 2017

Jak nie dać się reporterowi postawić pod ścianą

Reporter chce kontrolować przebieg wywiadu. To naturalne, bo to jego wywiad i jego pytania.

Kontrolę ułatwiają mu pytania z tezą (chce, żebyś ją potwierdził lub zaprzeczył), namawianie do spekulacji (a gdyby...?) lub przerywanie odpowiedzi, na przykład kiedy mówisz coś, co mu nie pasuje do planu rozmowy.

Kiedy reporter nie może czegoś powiedzieć wprost tak formułuje pytanie, żebyś to powiedział za niego i (często) szybko tego pożałował.

Jedną z metod radzenia sobie w takich sytuacjach jaką ćwiczymy na naszych szkoleniach medialnych jest wykorzystanie kluczowego słowa z pytania reportera, aby skierować rozmowę na inny tor.

Oto kilka przykładów jak to robić:

1. Pytanie: "Czy to nie jest nieuczciwe wprowadzać przepis, który podniesie koszty działalności małych firm?"

Odpowiedź: "Nieuczciwe byłoby obciążanie podatników kosztami działalności niewielkiej liczby firm, których dotyczy ten przepis."

2. Pytanie: "Poprzednie przepisy, które miały zmniejszyć liczbę składowisk odpadów przemysłowych okazały się nieskuteczne. Dlaczego ta poprawka w ustawie ma rozwiązać ten problem?"

Odpowiedź: "Nieskuteczna jest tylko bezczynność. Ta poprawka zobowiązuje solidarnie wszystkie firmy do ograniczenia liczby składowisk odpadów przemysłowych. To zwiększy jej skuteczność."

3. Pytanie: "Wyniki sondaży poparcia pokazują, że opozycja rośnie w siłę."

Odpowiedź: "Wyniki sondaży zależą od tego kto je zamawia. Nie znam sondażu, który mówi prawdę o poparciu Polaków dla opozycji."

Konkluzja

Dobrze się przygotuj do następnego wywiadu. Kiedy reporter zada niewygodne pytanie (a na pewno je zada) nie daj się postawić pod ścianą. Wykorzystaj fragment jego pytania (słowo lub wyrażenie) do pokazania sprawy w innym kontekście i skierowania rozmowy w inny (bardziej bezpieczny) tor.

Jeśli myślisz o szkoleniu medialnym lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *