1. W komunikacji z mediami ten kto mówi pierwszy kontroluje narrację.
2. Media żyją tym, co się dzieje teraz. Dlatego musisz być dostępny teraz.
3. Najlepsze wrażenie robią w mediach wystąpienia naturalne, szczere i bezpośrednie.
4. Media komercyjne nie muszą być obiektywne i rzetelne. Muszą być dochodowe.
5. Reporterzy nie mają dużego ego. Reporterzy mają ogromne EGO.
6. Reporterzy w zdecydowanej większości nie chcą Cię atakować, krytykować czy ośmieszyć. Chcą tylko napisać ciekawy tekst.
7. Jeżeli kiedykolwiek publicznie skrytykujesz reportera, znienawidzi Cię na zawsze i nigdy nie pomoże.
8. Dbaj o to, żeby reporterzy czuli, że jesteś po ich stronie i wiesz, co ich interesuje.
9. Przed wywiadem nie proś reportera o listę pytań. Reporter nie jest Twoim trenerem medialnym. Ale zawsze pytaj o TEMAT rozmowy.
10. To, co powiesz reporterowi musi być ważne nie tylko dla Ciebie, ale także dla odbiorców (czytelników, słuchaczy i widzów). Ocena co jest ważne należy do reportera.
11. Przygotuj się do powiedzenia wszystkiego co najważniejsze w trzech punktach w 30 sekund.
12. Poprowadź wywiad dla prasy tak, żeby ostatnie zdanie nadawało się na tytuł.
13. Wywiad telewizyjny jest zwykle krótszy od wywiadu radiowego. Dlatego w telewizji mów krócej.
14. Dobrze jest rozpocząć i zakończyć wywiad szczerym komplementem pod adresem reportera.
15. Odpowiedź na pierwsze pytanie zacznij od kluczowych komunikatów (to trudne) i wróć do nich na koniec (to jest łatwiejsze).
16. Rozmawiając z reporterem pamiętaj, że jednocześnie rozmawiasz z opinią publiczną.
17. W rozmowie z reporterem musisz uwzględnić jego wiedzę o produkcie i branży.
18. Reporterzy potrzebują oryginalnych komentarzy. Powiedz reporterowi coś czego nie może zignorować.
19. Reporterów interesują aktualne trendy i to jak zmieniają życie ludzi.
20. Nie mów reporterowi, że opowiesz ciekawą historię. Opowiedz ciekawą historię.
21. Kiedy widzisz mikrofon lub kamerę nie mów i nie rób niczego, czego mógłbyś się wstydzić.
22. Reporter jest jak włączony mikrofon i pracująca kamera – słyszy i widzi więcej niż myślisz.
23. Dobry wywiad: odpowiadanie na trudne pytania mediów. Zły wywiad: krytykowanie mediów za trudne pytania.
24. Reporter może pytać o wszystko, ale nie na każde pytanie musisz udzielić pełnej odpowiedzi.
25. Reporter ujawni każdą informację, którą uzna za ważną – bez względu na relacje i zaufanie.
26. Mów w mediach tylko to, co chcesz powiedzieć. I ani słowa więcej.
27. Masz 0% kontroli nad pytaniami reportera.
28. Masz 100% kontroli nad swoimi odpowiedziami.
29. Jeśli chcesz mieć 100% kontroli nad tym, co ukaże się w druku, nie rozmawiaj z reporterem, tylko zamów reklamę.
30. Im krótszy przekaz w mediach, tym trudniej nim manipulować.
31. Nie okłamuj reporterów. Jeśli nie okłamujesz rodziny, przyjaciół i współpracowników, nie muszę tłumaczyć dlaczego.
32. Jeśli w kontaktach z mediami zachowujesz się jak podejrzany lub oskarżony, media pomyślą, że jesteś podejrzany lub oskarżony.
33. Jeden krytyczny artykuł rzadko może Ci poważnie zaszkodzić. Jeden obrażony reporter często może poważnie zaszkodzić.
34. Jeśli szukasz wśród reporterów sprzymierzeńców – bo przyjaciół raczej nie znajdziesz – musisz kontaktować się z nimi regularnie.
35. Przekazuj reporterom ciekawe pomysły na artykuły nawet jeśli bezpośrednio Ciebie nie dotyczą i nic na tym nie zyskasz.
36. Nie ma głupich pytań. Są głupie odpowiedzi.
37. Nie ma trudnych pytań. Są bardzo głupie odpowiedzi.
38. Jeżeli się pomylisz, od razu koryguj błąd. Bez korekty ten błąd będzie dwa razy większy.
39. Jeżeli na początku nie zaznaczyłeś wyraźnie i jednoznacznie, że treść rozmowy jest POUFNA, musisz założyć, że wszystko, co powiesz może być wykorzystane.
40. W rozmowie z reporterem nie przesadzaj. Nawet troszeczkę.
41. Reporter może używać wulgaryzmów, na przykład w kontrowersyjnych cytatach. Tobie tego nie wolno.
42. Reporter może odwołać się w dowcipie lub anegdocie do stereotypu, na przykład "Murzyni są...", "Blondynki myślą...", "Geje mają...". Tobie tego nie wolno.
43. Autoryzacja nie polega na dokonywaniu przez Ciebie poprawek w gotowym artykule.
44. Szybko i grzecznie skoryguj pomyłkę jeśli uważasz, że reporter coś źle zrozumiał.
45. Nie gdybaj. Nie baw się w spekulacje. Nie komentuj hipotez.
46. Nigdy nie daj się reporterowi zastraszyć.
47. Nie wysyłaj reporterom prezentów, bo najprawdopodobniej nie mogą ich zatrzymać, a to tylko tworzy problemy i psuje relacje.
48. Nigdy nie zaszkodzi powiedzieć w wywiadzie jedno słowo za mało i jedno dziękuję za dużo.
49. Po wywiadzie daj reporterowi numer telefonu komórkowego i zachęć do kontaktu o dowolnej porze na dowolny temat. I nie bądź zdziwiony kiedy naprawdę zadzwoni.
50. Zatrudnij trenera medialnego, do którego masz zaufanie.
Jeśli chcesz więcej wiedzieć o naszych szkoleniach medialnych, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis czeka na Twój komentarz.