Jakich przymiotników używają Twoi znajomi, współpracownicy i klienci kiedy myślą o Tobie?
Mówią, że jesteś przebojowy, kompetentny i wesoły? A może niesłowny, niezdarny i smutny?
Jeśli uważają, że jesteś samolubny, we wszystkim co powiesz lub zrobisz widzą dążenie do nieuzasadnionej osobistej korzyści. Jeśli sądzą, że lubisz pomagać, nie boją się prosić o pomoc i poradę.
Reputację marki tworzy zestaw opinii o marce osób, które miały z nią jakiś kontakt i coś o niej wiedzą. Ta wiedza może być duża lub mała. Informacje mogą być prawdziwe lub fałszywe. To nie jest istotne. Ważne, że są. Percepcja tworzy rzeczywistość – lepszą lub gorszą od prawdy.
Na szkoleniu medialnym poprosiłem uczestników o napisanie na kartce trzech przymiotników opisujących to jak widzą ich osoby z grupy (nie to jacy są).
Na slajdzie miałem dwie kolumny przymiotników pozytywnych (na przykład godny zaufania, energiczny, pracowity) i negatywnych (na przykład agresywny, chciwy i nieszczery).
Niespodzianek nie było. Większość opisała siebie pozytywnie, z wyjątkiem jednej pani, która napisała, że jest wredna.
Następnie poprosiłem na środek sali ochotnika. Reszta grupy miała opisać tę osobę. Na koniec porównaliśmy wyniki – to, co wcześniej napisała o sobie z opiniami grupy. To były zupełnie inne słowa.
To proste ćwiczenie pokazuje jak działa proces budowania osobistej marki w mediach. Z jednej strony każdy z nas ma jakieś wyobrażenie o tym jak się jesteśmy postrzegani, z drugiej są opinie o nas znajomych, klientów i dziennikarzy. Najlepiej jeśli te opinie się pokrywają, ale z praktyki wiemy, że to zdarza się bardzo rzadko.
Porównanie i analiza wyników daje mnóstwo informacji o różnicach i pokazuje jak budować swoją markę.
Jak opiszą Cię znajomi, przyjaciele, współpracownicy, kontrahenci i reporterzy? Zgadzasz się z takim opisem? Co chcesz zmienić? Jak to zrobisz?
PS. Zobacz też "Jak zbudować mocną osobistą markę online".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis czeka na Twój komentarz.