sobota, 15 kwietnia 2017

Liczba Dunbara i "przyjaciele" w mediach społecznościowych

Ilu masz "przyjaciół" na Facebooku? Prawdopodobnie więcej niż 150. Być może dużo więcej.

Niestety, wszystkie badania wskazują, że nie możesz mieć z nimi wartościowych i autentycznych relacji.

Nasz mózg może zarządzać tylko 150 liczącymi się związkami z innymi ludźmi – tak uważa Robin Dunbar, profesor antropologii ewolucyjnej na Uniwersytecie w Oksfordzie.

Liczba 150 znana w świecie jako "liczba Dunbara" oznacza, że możemy mieć maksymalnie 150 znajomych, z którymi utrzymujemy stabilne relacje. Nie jest to wynik analizy współczesnych zachowań komunikacyjnych ludzi, ale oceny rozmiaru naszej kory nowej (neokorteks), odpowiedzialnej za wyższe czynności poznawcze.

Krytycy Facebooka mówią, że żyjemy w świecie, w którym łatwo się komunikować i jeszcze łatwiej czuć się samotnym. Chodzi o to, że media społecznościowe ułatwiając kontakty często je trywializują. Skoro tak łatwo kogoś poznać, równie łatwo tą znajomość zerwać.

Nie wiem jak to wygląda u Ciebie, ale mnie trudno byłoby komunikować się efektywnie z grupą przekraczającą 150 znajomych, o których mógłbym powiedzieć, że znam ich dobrze. Oczywiście, mam tysiące kontaktów w sieciach społecznościowych – Pressence Newsletter prenumeruje ponad 650 osób – ale bliższe relacje łączą mnie z dużo mniejszą grupą.

Na Twitterze na przykład, korzystam z praktycznej funkcji list – w ten sposób z jednej większej grupy tworzę mniejsze podgrupy. Czasem wysyłam wiadomości do wszystkich członków listy, ale zasadnicza grupa kontaktów jest dość ograniczona.

Moja sieć kontaktów zawodowych poza Internetem składa się z setki znajomych na całym świecie, z którymi komunikuję się przez Skype'a lub bezpośrednio kiedy spotykamy się na przykład na konferencji.

Konkluzja

Liczba Dunbara przypomina, żeby ostrożnie wybierać znajomych i dbać o dobre relacje z nimi. Jakość naszych relacji jest dużo ważniejsza od liczby "przyjaciół" na Facebooku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *