czwartek, 21 maja 2015

Obiektywny punkt widzenia?

Czy istnieje w mediach coś takiego jak "obiektywny punkt widzenia"?

Nie.

Ludzka komunikacja zawsze prowadzona jest w kontekście, poprzez medium, wśród ludzi i grup, które mają swoje historyczne, polityczne, ekonomiczne i społeczne wyróżniki.

To ani dobrze ani źle. Tak po prostu jest.

Nastawienia, uprzedzenia i tendencyjne stereotypy wpływają na zbiorowy kontekst przekazu.

Kiedy oglądasz program informacyjny w telewizji, słuchasz dziennika radiowego lub czytasz nagłówki gazet zadaj sobie kilka pytań:

1. KOGO ta informacja dotyczy?

2. CO się wydarzyło?

3. GDZIE to się wydarzyło?

4. KIEDY to się stało?

5. DLACZEGO do tego doszło?

Możesz też zastanowić się:

6. KOGO ta informacja interesuje?

7. CO się jeszcze wydarzy?

8. KTO i GDZIE odczuje skutki tego wydarzenia?

9. KIEDY ta informacja pojawiła się pierwszy raz?

10. DLACZEGO media uznały to za ważną informację?

W mediach na dobór i sposób przedstawienia informacji wpływają upodobania i doświadczenie poszczególnych dziennikarzy, redaktorów, wydawców, fotografów, operatorów kamer filmowych i prezenterów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *