Czy istnieje w mediach coś takiego jak "obiektywny punkt widzenia"?
Nie.
Ludzka komunikacja zawsze prowadzona jest w kontekście, poprzez medium, wśród ludzi i grup, które mają swoje historyczne, polityczne, ekonomiczne i społeczne wyróżniki.
To ani dobrze ani źle. Tak po prostu jest.
Nastawienia, uprzedzenia i tendencyjne stereotypy wpływają na zbiorowy kontekst przekazu.
Kiedy oglądasz program informacyjny w telewizji, słuchasz dziennika radiowego lub czytasz nagłówki gazet zadaj sobie kilka pytań:
1. KOGO ta informacja dotyczy?
2. CO się wydarzyło?
3. GDZIE to się wydarzyło?
4. KIEDY to się stało?
5. DLACZEGO do tego doszło?
Możesz też zastanowić się:
6. KOGO ta informacja interesuje?
7. CO się jeszcze wydarzy?
8. KTO i GDZIE odczuje skutki tego wydarzenia?
9. KIEDY ta informacja pojawiła się pierwszy raz?
10. DLACZEGO media uznały to za ważną informację?
W mediach na dobór i sposób przedstawienia informacji wpływają upodobania i doświadczenie poszczególnych dziennikarzy, redaktorów, wydawców, fotografów, operatorów kamer filmowych i prezenterów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis czeka na Twój komentarz.