Mam nadzieję, że kiedy przygotowujesz się do prezentacji przede wszystkim zależy Ci na spełnieniu oczekiwań publiczności.
Jedynym powodem dlaczego chcesz zająć komuś czas jest przekazanie wiedzy, którą może potem wykorzystać w pracy lub prywatnie – w konkretnym działaniu lub przez inspirację. Trudno to osiągnąć bez nawiązania kontaktu ze słuchaczami.
To nie zawsze jest łatwe – szczególnie kiedy mówisz do zupełnie obcych ludzi (wiek, doświadczenie zawodowe, poglądy, itp.) Na przykład, mówisz do grupy uczniów szkoły średniej lub przedstawicieli zawodu, o którym nic nie wiesz. Co robić w takiej sytuacji?
Poszukaj czegoś co was łączy na bardziej ogólnym poziomie. Jeżeli nie znajdziesz wspólnego mianownika, lepiej zrezygnuj z wystąpienia.
Na podstawowym poziomie – w rodzinie, pracy lub wśród przyjaciół – zawsze coś nas łączy. Kiedy opowiadamy o swoich dzieciach, rodzicach lub partnerach życiowych, każdy może znaleźć jakieś wspólne emocjonalne odniesienia.
Oto inne sposoby nawiązania lepszego kontaktu:
1. Lokalność ("Ostatnio kiedy tu byłem...")
2. Rocznica ("Mija właśnie 25 lat kiedy...")
3. Znana postać (aktor, muzyk lub sportowiec; ludzie przepadają za opowieściami o celebrytach)
4. Książka, film lub aktualne wydarzenie artystyczne (wspólne przeżycia kulturalne)
Lepiej unikać wątków politycznych lub religijnych – nawet jeśli wiesz, że publiczność ma zbieżne poglądy.
Cokolwiek zrobisz, postaraj się nawiązać dobry kontakt emocjonalny już na początku wystąpienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis czeka na Twój komentarz.