piątek, 4 marca 2016

Prośba o korektę błędu reportera

Na pierwszej stronie krajowego dziennika jest artykuł o Twojej firmie. Super!

Problem? Dziennikarz przekręcił nazwisko prezesa i popełnił dwa błędy rzeczowe. Co robić?

Prośba o korektę błędu reportera nie należy do najłatwiejszych zadań praktyka PR.

Nikt nie lubi się mylić. Pomyłki w zawodzie, w którym dokładność znaczy wiarygodność są szczególnie bolesne.

Oto osiem porad jak prosić o korektę błędu i uwagi czego można się spodziewać w spornej sytuacji.

1. Sprawdź czy na pewno masz rację.

Przed zwróceniem reporterowi uwagi sprawdź czy się nie mylisz. Nic nie mów i nie pisz dopóki nie opanujesz emocji.

Większość błędów w mediach dotyczy liczb, nazw i nazwisk. 99% błędów nie bierze się ze złej woli reportera.

W przypadku celowej pomyłki (manipulacji?) przed rozmową z reporterem skontaktuj się z prawnikiem, który pomoże napisać skuteczną prośbę o korektę.

2. Poproś grzecznie.

Dobry reporter poprawi ewidentny błąd bez zbędnej zwłoki. Zły będzie zwodził, spróbuje przerzucić winę na redaktora wydania lub swego szefa albo obieca, że dokona sprostowania w następnym artykule. Bardzo zły reporter zacznie się kłócić.

3. Masz prawo do skargi.

Jeżeli reporter odmówi korekty, masz prawo do złożenia skargi do jego przełożonego – redaktora działu lub redaktora naczelnego. Reporterzy tego oczywiście nie lubią. Dlatego traktuj to rozwiązanie jako ostateczność.

4. Bądź czujny.

Jeśli nieprawdziwą informację wykorzystają inne serwisy, na przykład PAP, pomyłka będzie powtarzana przez inne media. Poproś o korektę wszystkich, którzy wykorzystali błędną informację.

5. Bądź konkretny.

W kategorii błędu nie mieści się miejsce publikacji w gazecie, ton komentarza lub długość cytatu. Konkretnie i precyzyjnie wytłumacz przyczynę swoich zastrzeżeń, na przykład brak w sprawozdaniu z rozprawy sądowej wypowiedzi świadka, który podważa prawdomówność innego świadka.

6. Zbierz dokumentację.

Jeżeli nie masz kontaktu z autorem nieprawdziwej informacji, przygotuj wszystkie dane potrzebne do podjęcia właściwej decyzji przez osobę, którą zastaniesz w newsroomie. Bez takich dokumentów trudno szybko uwzględnić Twoją prośbę o korektę przez kogoś kto nie zna szczegółów sprawy.

7. Przygotuj kolejne kroki.

Jeżeli wszystkie Twoje prośby będą odrzucone, przygotuj własne sprostowanie i/lub umów się na rozmowę z wydawcą gazety w obecności swego prawnika.

W sprostowaniu nie powtarzaj błędnej informacji. Przypomnij tylko ogólny kontekst (na przykład treść lub temat pytania) i podaj prawidłową odpowiedź.

8. Prowadź archiwum wycinków.

Załóż własne archiwum artykułów z błędami rzeczowymi popełnionymi przez reportera lub redakcję i tekstów po korekcie (w wersji papierowej i online).

Jeśli błędy będą pojawiać się częściej, możesz potraktować to jako sygnał większego problemu, na przykład celowe wprowadzanie w błąd czytelników, słuchaczy lub widzów. Niestety, takiego problemu nie rozwiąże jedno sprostowanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *