Jestem wielkim fanem korzystania z analogii w prezentacjach.
Dzięki analogiom dostrzegamy podobieństwa (często zaskakujące i niekiedy zabawne) pomiędzy rzeczami, sytuacjami, ludźmi lub procesami.
Analogie angażują słuchacza, zachęcają do aktywnego słuchania i rozbudzają wyobraźnię. Prelegent porównuje coś co publiczność zna i rozumie z tym o czym mówi.
Oto 5 korzyści z używania analogii:
1. wyjaśniają skomplikowane idee lub procesy,
2. pokazują podobieństwa i różnice,
3. łączą nowe pomysły ze starymi,
4. zwiększają wiarygodność i siłę perswazji,
5. łączą temat prezentacji z doświadczeniami i wiedzą słuchaczy.
Dwa najczęściej używane rodzaje analogii to porównania i metafory:
1. Porównania wskazują podobieństwa między dwoma elementami ("A jest jak B").
"Przyjaciele są jak ciche anioły, które podnoszą nas, kiedy nasze skrzydła zapominają jak latać."
2. Metafory (przenośnie) stawiają znak równości pomiędzy dwoma elementami ("A jest B").
"Cały świat to scena,
A ludzie na nim to tylko aktorzy.
Każdy z nich wchodzi na scenę i znika,
A kiedy na niej jest, gra różne role."
– William Szekspir "Jak wam się podoba" (akt II, scena 7)
Warto pamiętać, że analogie zwykle odwołują się do symboli – nie należy interpretować ich dosłownie. Kiedy prelegent mówi, że "A jest jak B" może równie dobrze wykazać, że "A nie jest jak B".
Prelegenci, którzy umiejętnie korzystają z analogii w swoich prezentacjach są chętnie i uważnie słuchani. To, co mówią jest lepiej zrozumiane i zapamiętane.
Jakie są Twoje ulubione analogie? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis czeka na Twój komentarz.