wtorek, 2 sierpnia 2016

Analogie w prezentacjach

Jestem wielkim fanem korzystania z analogii w prezentacjach.

Dzięki analogiom dostrzegamy podobieństwa (często zaskakujące i niekiedy zabawne) pomiędzy rzeczami, sytuacjami, ludźmi lub procesami.

Analogie angażują słuchacza, zachęcają do aktywnego słuchania i rozbudzają wyobraźnię. Prelegent porównuje coś co publiczność zna i rozumie z tym o czym mówi.

Oto 5 korzyści z używania analogii:

1. wyjaśniają skomplikowane idee lub procesy,

2. pokazują podobieństwa i różnice,

3. łączą nowe pomysły ze starymi,

4. zwiększają wiarygodność i siłę perswazji,

5. łączą temat prezentacji z doświadczeniami i wiedzą słuchaczy.

Dwa najczęściej używane rodzaje analogii to porównania i metafory:

1. Porównania wskazują podobieństwa między dwoma elementami ("A jest jak B").

"Przyjaciele są jak ciche anioły, które podnoszą nas, kiedy nasze skrzydła zapominają jak latać."

Antoine de Saint-Exupéry

2. Metafory (przenośnie) stawiają znak równości pomiędzy dwoma elementami ("A jest B").

"Cały świat to scena,

A ludzie na nim to tylko aktorzy.

Każdy z nich wchodzi na scenę i znika,

A kiedy na niej jest, gra różne role."

William Szekspir "Jak wam się podoba" (akt II, scena 7)

Warto pamiętać, że analogie zwykle odwołują się do symboli – nie należy interpretować ich dosłownie. Kiedy prelegent mówi, że "A jest jak B" może równie dobrze wykazać, że "A nie jest jak B".

Prelegenci, którzy umiejętnie korzystają z analogii w swoich prezentacjach są chętnie i uważnie słuchani. To, co mówią jest lepiej zrozumiane i zapamiętane.

Jakie są Twoje ulubione analogie? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *