Kiedy widzisz przed sobą znak drogowy jednoznacznie wskazujący kierunek jazdy, nie zadajesz dodatkowych pytań. Podobnie jest z prostym językiem. Prosty przekaz ułatwia komunikację.
Jeśli chcesz, żeby słuchacze – reporter i opinia publiczna – zapamiętali Twoje główne przesłanie, muszą je zrozumieć za pierwszym razem.
Jeżeli pogrążysz się w skomplikowanych wyrażeniach i podwójnie złożonych zdaniach, zmniejszysz skuteczność swego przekazu.
Prosto nie znaczy prymitywnie i topornie. Na pewno nie namawiamy na naszych szkoleniach medialnych do używania trywialnych czy prostackich zwrotów.
W wywiadzie dla mediów przede wszystkim chodzi o jedno: przekazanie odbiorcom (czytelnikom, słuchaczom lub widzom) głównego przesłania.
Ta rada jest szczególnie ważna w wywiadach radiowych i telewizyjnych, w których ludzie nie mogą kilka razy przeczytać tekstu, próbując odgadnąć o co chodzi.
Nie znam słuchaczy i telewidzów, którzy nagrywają programy informacyjne lub publicystyczne na wypadek gdyby chcieli do nich wrócić jeśli czegoś nie zrozumieją.
Na poparcie moich słów przypomnę co o prostocie powiedział Albert Einstein: "Wszystko powinno być tak proste jak to możliwe, ale nie prostsze."
Chcesz być dobrze zrozumiany? Mów jasno i prosto zmierzaj do celu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis czeka na Twój komentarz.