środa, 25 listopada 2015

Prosto i jasno, czyli zrozumiale

Kiedy widzisz przed sobą znak drogowy jednoznacznie wskazujący kierunek jazdy, nie zadajesz dodatkowych pytań. Podobnie jest z prostym językiem. Prosty przekaz ułatwia komunikację.

Jeśli chcesz, żeby słuchacze – reporter i opinia publiczna – zapamiętali Twoje główne przesłanie, muszą je zrozumieć za pierwszym razem.

Jeżeli pogrążysz się w skomplikowanych wyrażeniach i podwójnie złożonych zdaniach, zmniejszysz skuteczność swego przekazu.

Prosto nie znaczy prymitywnie i topornie. Na pewno nie namawiamy na naszych szkoleniach medialnych do używania trywialnych czy prostackich zwrotów.

W wywiadzie dla mediów przede wszystkim chodzi o jedno: przekazanie odbiorcom (czytelnikom, słuchaczom lub widzom) głównego przesłania.

Ta rada jest szczególnie ważna w wywiadach radiowych i telewizyjnych, w których ludzie nie mogą kilka razy przeczytać tekstu, próbując odgadnąć o co chodzi.

Nie znam słuchaczy i telewidzów, którzy nagrywają programy informacyjne lub publicystyczne na wypadek gdyby chcieli do nich wrócić jeśli czegoś nie zrozumieją.

Na poparcie moich słów przypomnę co o prostocie powiedział Albert Einstein: "Wszystko powinno być tak proste jak to możliwe, ale nie prostsze."

Chcesz być dobrze zrozumiany? Mów jasno i prosto zmierzaj do celu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *