niedziela, 10 stycznia 2016

Używać PowerPointa czy nie?

Używać PowerPointa w prezentacjach i wystąpieniach publicznych czy nie?

To prawie hamletowskie pytanie.

Niektórzy prelegenci patrzą na PowerPointa z pogardą. Inni traktują jako magiczne narzędzie ułatwiające prowadzenie wszystkich prezentacji.

Jeśli należysz do jednego z tych skrajnych obozów, proponuję zmianę myślenia.

Oto trzy pytania, które pomogą podjąć decyzję o użyciu PowerPointa lub nie:

1. Co chcesz osiągnąć?

Chcesz przekazać informacje, przekonać, zainspirować czy zabawić?

Jeżeli chcesz tylko rozbawić publiczność, możesz się obejść bez slajdów – wystarczy poczucie humoru.

Jeśli jednak chcesz przekazać konkretne informacje, PowerPoint może zwiększyć skuteczność wystąpienia.

Obrazy pozwalają zmniejszyć liczbę słów wymaganych do przekazania informacji i pomagają dokładniej i dłużej je zapamiętać.

Jeśli zamierzasz zmienić nastawienie i zachęcić słuchaczy do działania, odpowiedz na jedno pytanie: Czy masz zdjęcia lub ilustracje, które pomogą Ci przekonać publiczność? Jeśli tak, warto użyć PowerPointa. W innym przypadku lepiej zrezygnować.

2. Czy Twoje przesłanie jest proste?

Jeśli podstawowe przesłanie jest proste, slajdy nic nie wniosą – wystarczą same słowa.

Jeśli jednak jakiś obraz ułatwi zrozumienie głównej myśli, dobrze jest go wykorzystać. Możesz też rozważyć użycie sugestywnego rekwizytu.

3. Czy sala jest przygotowana do prezentacji z PowerPointem?

Czasem – mimo że slajdy bardzo by się przydały – sala nie jest do tego przygotowana (za mała, za duża, za jasna, za ciemna, itp.)

Nic na siłę. Zrezygnuj ze slajdów i więcej popracuj nad odpowiednimi słowami, które pomogą wykreować w wyobraźni słuchaczy wyraźne obrazy.

Co sądzisz o moich uwagach? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis czeka na Twój komentarz.

Kontakt

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *