Rzecznik prasowy może sobie ułatwić przygotowanie do wywiadu dla mediów opracowując odpowiedzi na pytania, które reporterzy zadają najczęściej – przez telefon lub w rozmowie bezpośredniej.
Oto te pytania:
1. Co?
2. Gdzie?
3. Kiedy?
4. Dlaczego?
5. Kto?
Większość pytań w wywiadzie pasuje do jednej z tych kategorii.
Odpowiedzi na pierwsze trzy pytania – Co, Gdzie i Kiedy – są proste. Jeśli nie znasz odpowiedzi na te pytania, nie możesz spotkać się z dziennikarzem.
Dlaczego i Kto są trochę trudniejsze. Odpowiadając na te pytania staraj się przewidzieć w jakim kierunku podąży rozmowa.
Kilkakrotnie powtarzane pytanie o przyczyny (dlaczego, dlaczego, dlaczego?) może ujawnić wątki, których wolałbyś unikać. Przygotuj się na pytania o "winę", "sprawcę" i "gwarancję", że podobne wydarzenie już się nie powtórzy kiedy, na przykład, w firmie wydarzył się tragiczny wypadek lub wykryto poważny defekt w produkcie.
Pytanie o osobę lub osoby zmusza rzecznika prasowego do uwzględnienia wszystkich ludzi, których dotyczy temat.
Powiedzmy, że firma jest odpowiedzialna za katastrofę ekologiczną.
Lista osób, które odczuły negatywne skutki może być bardzo długa – lokalna społeczność, służby ratownicze, pracownicy, kontrahenci, lokalni politycy, liderzy opinii, organa kontrolne, organizacje ekologiczne, itp. Przygotuj przed wywiadem pełną listę osób i zastanów się co chcesz im przekazać.
Pamiętaj, że dziennikarze potrafią zmieniać tempo zadawania pytań – mogą przez pół godziny zadawać ogólne i łatwe pytania, które mają uśpić czujność. Możesz nawet odnieść wrażenie, że nie rozmawiasz z obcą osobą, ale swoim pracownikiem.
Uwaga – to tylko przygotowanie do ataku. Dziennikarz chce zdobyć zaufanie i zachęcić Cię do zwierzeń. Pod koniec usłyszysz najważniejsze i najtrudniejsze pytania.
Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu się do wywiadu dla mediów, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis czeka na Twój komentarz.