Kiedy oglądam wywiad w telewizji lub słucham w radiu czasem z miejsca wiem, że rozmówca ma za sobą szkolenie medialne.
Bez problemu rozpoznaję to po pewnych standardowych zwrotach.
Najczęściej są to wyrażenia służące przejściu od odpowiedzi na podchwytliwe pytanie reportera do jednego z kluczowych przekazów.
Każdy słyszał, na przykład z ust polityków:
"To ciekawe pytanie, ale na początek chciałbym powiedzieć, że..."
"Moim zdaniem kluczowe pytanie powinno brzmieć inaczej..."
"Mamy mało czasu, dlatego od razu powiem, że..."
Na naszych szkoleniach medialnych zachęcamy do większej subtelności w rozmowie.
W (prawie) każdym przypadku trzeba odpowiedzieć na pytanie – ludzie nie darzą sympatią rozmówców, którzy lekceważą dziennikarzy tak jak nie przepadają za aroganckimi reporterami.
Odpowiedź powinna być krótka, jasna i rzeczowa.
Ale to nie wyrażenia łączące pytanie reportera z głównym przesłaniem mnie drażnią.
Irytuje mnie kiedy w sytuacji kryzysowej rzecznik prasowy firmy, organizacji społecznej czy instytucji państwowej powtarza kolejny raz:
"Myślami jesteśmy stale z rodzinami / pracownikami / rozbitymi talerzami / pechowym chomikiem / zatkanym zlewozmywakiem": wyrzuć zbędne słowa.
Wierzysz, że tak jest naprawdę? Cały czas o tym myśli? Tak to przeżywa?
Jeśli Twoja organizacja popełniła błąd lub wyrządziła szkody, musisz pokazać, że przejmujesz się tym, co się stało i wyrazić współczucie "ofiarom".
Ale – na miłość boską – poszukaj bardziej osobistych słów i wyrażeń lepiej dobranych do okoliczności.
I przede wszystkim – nie udawaj.
Każdy trener komunikacji kryzysowej wart swoich pieniędzy powie, że trzeba wyrazić żal i współczucie, ale to, co powiesz musi być:
1. proporcjonalne – nie musisz "myślami być stale" z kimkolwiek jeżeli nie zmarł ktoś z Twojej rodziny.
2. rzeczowe – słowa muszą odnosić się do konkretnego wydarzenia.
3. szczere – liczy się wyraz i ton Twego głosu.
4. osobiste – będziesz bardziej przekonujący jeśli opowiesz o swojej reakcji na problem i uczuciach jakie wywołał.
Jakie wyrażenia Cię denerwują w wywiadach dla mediów? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis czeka na Twój komentarz.